انواع مشکلات شنوایی را بشناسیم؛ آیا بره موم موثر است


انسان دارای حواس گوناگونی است که به حواس ۵ گانه معروف هستند. تمامی این حواس هر کدام نقش بزرگی را برای انسان ها ایفا می کنند. با تغییر یا نبود هر کدام از این حواس باعث اختلال در زندگی افراد شده و زندگی کردن را برای فرد سخت می کند. این در حالی است که بودن این حواس 5گانه است که به زندگی رنگ و بو می دهد.
هر کدام از اندام های حسی مثل چشم، گوش، بینی، زبان و پوست در بدن باعث می شوند که با دنیای بیرون ارتباط برقرار کنیم. حواس به ما کمک می کند تا محیط بیرون را درک کنیم و به آنها واکنش نشان دهیم. طعم تلخ، این هشدار را به ما می دهد که ممکن است ماده ای که می خواهیم مصرف کنیم خراب یا مضر باشد. همچنین سوختن دست یا دیدن یک اتفاق، نوعی گوشزد کردن به ما برای پیشگیری از خطرات هستند.
یکی از مهم ترین و با ارزشترین این حواس ها حس شنوایی است. اگر شنوایی خود را از دست دهیم ارتباط ما با دنیای اطرافمان و به خصوص با کسایی که دوستشان داریم قطع یا به حداقل ممکن می رسد. شنیدن، یک حس قدرت به ما می دهد.  با کمک شنیدن می توانیم از خطرات دوری کنیم یا شنیدن باعث شادی ما می شود. مثلا صدای بوق ماشین در خیابان ما را از خطر احتمالی نجات می دهد یا وقتی صدای یکی از خانواده مان را می شنویم باعث خوشحالی ما می شود.
وقتی شنوایی طبیعی داریم ، زندگی بی دغدغه ای داریم. شنوایی معمولی به ما این امکان را می دهد که در فعالیت های اجتماعی شرکت کنیم، کار کنیم و با مردم ارتباط برقرار کنیم. این امکان را می دهد که ارتباط نزدیک با دنیای خود داشته باشیم و در صورت وجود خطر بالقوه برای اطمینان از ایمنی به ما یادآوری می کند. صداهای زیادی در زندگی وجود دارد که باید آنها را بشنویم؛ مانند زنگ تلفن، گریه کودک، زنگ هشدار آتش، صدای پدر و مادر، بوق ماشین و...
بیشتر انسان ها در سال برای معاینه دندان هایشان به دندان پزشک مراجعه می کنند. یا برای سلامتی خودشان در صورت مریضی به متخصص مراجعه می کنند. اما  به ندرت پیش می آید که افراد برای معاینه گوششان که اهمیت بالایی دارد به شنوایی سنجی مراجه کنند. همین امر باعث می شود افرادی که در محیط های پر سروصدا فعالیت می کنند کم کم شنوایی خودشان را از دست بدهند. همچنین انواع عفونت های گوش ممکن است باعث بروز برخی مشکلات شنوایی در افراد شود.

استفاده از برخی مواد طبیعی مثل عصاره بره موم می تواند به بهبود مشکلات شنوایی کمک کند. البته به شرطی که از بره موم به موقع استفاده کنید. در نتیجه بهتر است دقت بیشتری بر روی علائم شنوایی داشته باشید.

آشنایی کوتاه با ساختار گوش و سیستم شنوایی
گوش ما شامل سه قسمت است که برای شنیدن در حالت طبیعی نیاز است تمام این سه قسمت با هم به درستی کار کنند. هر کدام از این سه مورد به درستی کار نکنند مشکلاتی را برای ما به وجود می آورند.

ساختمان گوش از این سه قسمت تشکیل شده که عبارتند از:
-  
  گوش خارجی: امواج صوتی را تشخیص می دهد و آن ها را به گوش میانی می فرستد.
-    گوش میانی: امواج صوتی دریافت شده را به امواج فشاری تبدیل می کند و به مایع گوش درونی منتقل می کند.
-    مایع گوش میانی: یکی از وظایف عمده مایع، حفظ تعادل انسان است. به طوری اگر مایع درون گوش میانی کم یا زیاد شود سبب سرگیجه های شدید و در نهایت باعث زمین خوردن فرد می شود که آن هم عوارض گوناگونی خواهد داشت.
-    گوش درونی: امواج فشار دریافتی را به سیگنال های صوتی تبدیل می کند. مغز ما می تواند این سیگنال ها رو تفسیر کند.

 

انواع مشکلات شنوایی
گوش خارجی و گوش میانی نقش فرستنده را ایفا می کنند. یعنی امواج صوتی را به گوش میانی منتقل می کنند. حال ممکن است مشکلی برای این دو به وجود بیاید. یعنی پرده گوش آسیب ببیند یا اسفنج های درون گوش میانی دچار مشکل شوند. با این حال افراد در این حالت از صداهای آرام گله مند می شوند و با صدای بلند حرف می زنند.

اما عواملی که باعث به وجود آمدن این مشکلات شنوایی می شود متعدد هستند. برخی از این موارد عبارتند از:
-    عفونت های گوش
-    آسیب به پرده پرده گوش
-    آسیب به بافت اسفنجی گوش میانی
-    آسیب به ساختار گوش

علاوه بر این مشکلا دیگری نیز ممکن است برای فرد ایجاد شود. هر کدام از این مشکلات قابل درمان نیست و ممکن است نیاز باشد تا فرد از سمعک استفاده کند. با این حال برخی از مشکلات مثل عفونت گوش، با استفاده از دارو، شستشوی گوش و استفاده از برخی مواد طبیعی مثل بره موم قابل درمان است.

شنوایی حسی
مربوط به گوش درونی است. مشکلی که ممکن است در این قسمت رخ دهد این است که قسمت حلزونی داخل گوش ضربه خورده باشد. این اتفاق باعث جلوگیری انتقال سیگنال های صوتی به مغز ما می شود. در این مرحله کیفیت صدا پایین می آید و افراد صداها را به صورت مبهم دریافت می کنند. حتی  صدای بوق مانندی داخل گوش به صدا در می آید.  کم شنوایی حسی غیر قابل درمان است.

عواملی که باعث به وجود آمدن این بیماری می شود:
-    مادرزادی
-    پیری زودرس
-    یا قرار گرفتن مدت زمان زیاد در معرض سروصدا

 

تمامی قسمت های گوش دچار اختلال می شوند و مشکل شنوایی رخ می دهد. معاینات دوره ای و چکاپ کردن برای  سلامتی هر شخص لازم است.

برخی از علایم کم شدن شنوایی
-    فعالیت های اجتماعی: افراد در این گونه محیط ها ممکن است مجبور باشند صدای دیگران را به دلیل مبهم بودن دوبار بشنوند.
-    مشاهده تلویزیون: افراد موقع تماشای تلویزیون صدای آن را بلند می کنند. در حالی که دیگر افراد اینکار را انجام نمی دهند.
-    تلفن صحبت کردن: اغلب موقع صحبت با تلفن همیشه از طرف مقابل درخواست می کنیم بلند تراز پشت گوشی صحبت کند.
-    در محیط باز: گاهی در محیط باز ممکن است صدای بوق ماشین با صدا های دیگران را درست متوجه نشویم.
-    کاهش شنوایی در سنین پیری: افراد با افزایش سن یعنی  50 سالگی به بالا عمدتا با کاهش شنوایی رو به رو می شوند و این یک امر طبیعی محسوب می شود. علت این کاهش این است که موی  گوش داخلی شکسته می شود و عصب شنوایی تحت تاثییر قرار می گیرد.

 

درمان مشکلات شنوایی
درمان مشکلات شنوایی بسته به نوع مشکل فرق می کند. با این حال در بسیاری از موارد استفاده از شستشوی گوش، قطره گوش و برخی مواد طبیعی مثل بره موم می تواند مشکل شنوایی را برطرف کند. تحقیقات گسترده ای در زمینه ترکیب عصاره بره موم و روغن کنجد شده که نتایج فوق العاده ای را به همراه داشته است. در نتیجه می توان از چنین روش هایی استفاده کرد.استفاده از سمعک نیز در زمان هایی که با مشکل کاهش شنوایی مواجه شوید، مناسب خواهد بود. البته سمعک راهکار درمان نیست بلکه فقط ابزاری برای بهتر شنیدن است.

آشنایی با مشکلات شنوایی و تشخیص به موقع، روند درمان را سریعتر می کند. اگر عفونت ایجاد شده در گوش را سریعتر پیدا کنید، قطعا می توانید قبل از اینکه مشکل حاد شود، آن را درمان کنید. همانوطر که گفته شد، بره موم یکی از بهترین مواد طبیعی برای اثرگذاری بر روی برخی مشکلات شنوایی به ویژه عفونت گوش است.